LUH LUWIH SATYENG LAKI
Om
Swastyastu,
Ida
dane sane dahat wangiang tityang, sekadi sane sampun keuninggin aab jagate
mangkin kenyekan jagat Kali Yuga. Pracirin ipun akeh pisan wetu parilaksane
sane singsal sane nenten manut ring ajah-ajahan Sang Hyang Agama sane ngawinang
ical tatakramane. Duaning asapunika sane mangkin mabuat pisan mangda sami ugi
nincapang ajah-ajahan Sang Hyang Agama, sapatutnyane sampun keicen saking
kantun alit mawiwit saking kulawarga. Sane kelaksanayang utamannyane olih anake
istri utawi paperagayan i biang.
Ida dane, ring sajeroning
pasikian kulawarga sekadi mangkine akuweh pisan mawetu pikobet utawi kabramantian ring
sajroning kulawarga turmaning kantos maseyang, tur akeh kewentenannyane kantos
banget nyurudang kasobagyan kulawargane. Sekadi sane sampun kasobyahang manut
ring Undang-undang Perkawinan no 1 tahun 1974
pasal 1, yening ojah tityang antuk Base
Bali teges ipun inggih punika pawiwahan merupa paiketan angga sarira lanang lan
istri ring sekala lan niskala sane matetujon ngewangun kulawarga manut ring
agama soang-soang.. Melarapan antuk sane kinucap ring
ajeng punika, sampun tuges pisan seantukan
pawiwahan punika nenten dados maimpasan saking Sang Hyang Agama. Pawiwahan boya
ja amung nagingin pikayun raga kewanten, nanging pebuate taler nagingin pikayun
kemotaman ring sarira. Pidabdabe kinucap ring ajeng manut kekecap Atharwaveda
VII. 36. 1 sane nyoatahang pawiwahan marupa
penunggalan raga sarira sang alaki-rabi, nunggalang raga sarira ring sajeroning
makekalih. Istri wantah pangiket rasa kasih rabi, nenten dados palasang sareng
rabi kinucap dampati duaning makakalih
punika sigaran raga. Pawiwahan taler kinucap sakral sane patut gamel
kasuciannyane. Ring mantram rgveda 10.85.36. katugesang santukan pawiwahan
kamargiang mangda sida manggih bagya ring jagate tetujone ngemolihang moksa
ring sekala lan niskala. Duaning
asapunika sang maraga purusa patut ngincepang ring kayun mangda stata dados
rabi sane malaksana becik, prasida saling ngajinin pakayunane ritatkala ngamarginin
grehasta asrama lan nenten malih madue pakayunan sareng anak lianan. Pawiwahan
punika kasaksian antuk ida Sang Hyang parama Kawi, punika meteges mangda
sampunang patemon pawiwahan matetujon sekadi nyaluk baju, mangkin saluk
selantur ipun makelesang. Sepatutne suka duka kauripan puniki kamargiang
sareng-sareng mangda kantos kawekas. Ring sajroning kulawarga anak istri Hindu, madruwe linggih matekeh
utama, Yajurveda XIV.22. nyoatahang ngeninin kemotaman anak istri, inggih
punika merupa tekeh sane anggen nuntunin kulawarga. Istri punika maperagayan Dewi Sri
sane jagi ngardinin kulawargan duwene jagadhita, mapan anak istri punika merupa
stana kulawarga. Manut kakecap Brahmagranta nyoatahang : yan nenten wenten anak
istri saluiring yadnya nenten ja pacang jangkep paripurna yadnya punika. Punika
sane ngawinang anake istri dados pangerajeg ritatkala kawentenang upacara yadnya. Sejaba punika taler
mungguh ring kakecasp Manawa Dharmasastra kasobyahang duaning yen anake istri kasungkemin
ring sajeroning kulawarga, irika janten Dewatane jagi melingga, nanging tungkalikan ipun ngawinang
kulawarga punika pacang ruug manggihin papa neraka. Manut
ring kakawin niti sastra kinucap “Ring stri putra palania ring surata len
sardula wikridita” teges ipun anake istri punika palan ipune iring meledang
kayun sekadi macane macanda. ida dane yening sida nyayangin para istrine waluya
sida macande sareng I macan, sakemawon yening nenten sida ngalemin istri punika
jagi nadosang kasungkawa,
punika mawinan patut ajinin para istrine.Indike
asapunika maka cihna sekalannyane
kakecap ring Itihasa Mahabharata ri
kenyekan Ida Dewi Drupadi kepekerangin antuk Sang Korawa, ring pamuput ipun
ngawinang ngamangguh ruug naraka Sang Korawa.
Ida dane sane wangiang tityang ri kenjekan jagat post modern
sekadi mangkin, anak istri Hindu nenten wantah maparagayan rabi utawi biang nanging taler sareng ngerereh pangupa jiwa.
Punika mawinan akidik pisan polih matemuwirasa sareng kulewarga soang-soang.
Nanging kawiyaktiane pidabdabe asapunika boya ja matetujon ngelempasin
swadharmane. Maka cihna sekalannyane
anak istri Hindu
setata mresidayang ngepah galahe pacang ngembanang kulawarga lan mekarya ngerereh pangupa jiwa taler mayah-ayahan ring
sajeroning karma.
Ida
dane sane wangiang tityang sajeroning galahe becik sekadi mangkin tityang taler pacang
nguningayang ngeninin swadharma anak istri ring agama Hindu. Sekadi mangkin
tityang cager pisan ring ida dane para istri sane wenten iriki sampun
ngemargiang swadharmane sane patut nanging becikan malih yening iraga sida nelekang
napi sepatut ipun swadharma istri manut Agama Hindu. Ring sajeroning Catur Weda
kinucap peragayan anak istri katunasin
kasatyaan turmaning kapagehan nyane ring anake lanang, anak
istri ketunasin mangda seneng ngamargiang upakara yadnya,
seneng ngamargiang pangubakti ring Ida Sang Hyang Widhi, ngembasang oka
turmaning ngicen paajah-ajah mangdane sida dados oka sane kaucap suputra, plapan turmaning lascarya
ring kawentenan kulawarga, plapan ring sajeroning ngicen pangendika, nuut
pakayun anak lanang, subhakti ring rabi lan matua taler stata tragia, ida dane punika among unteng .
danging-daging swadharma anake istri manut ring sastra Agama Hindu sayewaktinnyane kantun akeh sane lianan.
Wenten sasuluh sane dangan anggen papineh sekadi satwan ipun I Jodha Akbar, sapunapi
kasatyaan ratu Jodha mantuka ring I Jalal yadiastun patemonnyane nenten madasar
antuk rasa teresna, nanging nganutin tatakrama lan sastra agama ratu Jodha satya lan kukuh ngamel semaya
pawiwahan sane suci, yadiastun sampun kaaranin mamitra. Sapunika taler Raja
Jalal sane taler kukuh ngemargiang semaya turmaning nyaga kautamayan lan
kasucian I Jodha yadiastun ipun madue kuasa sawireh sampun meraga rabi. Punika
merupa sesuluh sane wiakti mabuat
pisan, indik dados anak istri sane utame
satyeng laki. Yening telek pinehin ida dane,
sapunapi bobot kapatutan anak istri ring Hindu, napi malih kenyekan aab jagate sane kasengguh “Post modern” sekadi mangkin akeh pisan pakibeh tatakrama
parajanane sane ngawetuwang pidabdab tan manut utawi singsal ring sajeroning
tatekeh ajah-ajahan agama sekadi kadaut antuk narkoba, kekerasan rumahtangga,
eksploitasi anak alit, tur makweh sane lianan. Puniki sane ngawinang iraga
maraga istri Hindu mangda sumeken nyaganin angga mangda wiakti sida nginkinang
raga lan kulawarga saking napi sane kaucap tan manut inunian. Ring sajeroning
kawentenan jagate mangkin kapagehan anak istri Hindu sayewakti kauji mangda pantes kaucap anak istri luwih satyeng laki
sane maduwe kamotaman turmaning satya ngamargiang swadharma stri ring sang
rabi.
Ida dane sane banget utamayang tityang ngeninin napi
sane sampun uningayang tityang ring ajeng yen ringkes tityang wenten tatiga
papalihan ipun :
1
Patemon wiwaha ring
hindu kinucap sakral tur kasuciang mawinan lanang utawi istri patut nyaganin
dharman patemon duene mangda prasida mangguhang Moksartham Jagadhita.
2
Ngeninin kautamaan
anak istri sekadi mungguh ring pustaka suci Weda ngamong kakukuhan angga taler
ngukuhang pamargi sane utama, tur neraka sane pacang nibenin sang sapasira ugi
sane nenten ngajinin anak istri.
3
Ngeninin swadharma
anak istri Hindu tingkahe ngamong paayah-ayahan ring rabi turmaning kulawarga, sane
ngawinang patut kinucap anak istri luwih satyeng laki.
Inggih asapunika sane prasida aturang tityang ring
galah sekadi mangkin, turmaning nenten lali tityang nunas gung rena sinampura
yening wenten atur miwah tata titi sane nenten manut ring pakayunan ida dane
sareng sami. Angayubagya tityang ngaturang parama santi
Om Santih, Santih, Santih Om
Tidak ada komentar:
Posting Komentar